3 ademhalingsoefeningen die verkoeling brengen bij hete dagen.

Er zijn hete dagen op komst, met mogelijk temperaturen boven de 35°C. Kunnen ademhalingsoefeningen jou helpen om af te koelen? Zeker en vast.

De komende dagen wordt het heet. Er kunnen wel temperaturen hoger dan 35°C graden worden gemeten. Hou jij van deze temperaturen of heb jij het graag wat koeler? En hoe vind je verkoeling op deze warme dagen? 

In dit artikel vind je 3 ademhalingsoefeningen die je kunnen helpen om verkoeling te vinden tijdens warme dagen. En vergeet vooral niet om voldoende te drinken en geen te zware inspanningen te gaan doen. 


Als een verfrissend zomerdrankje: Sitali Pranayama

Deze ademhalingsoefening, Sitali Pranayama, geeft je het gevoel alsof je net een lekker zoet en fris zomerdrankje drinkt met een rietje (niet vergeten echt te drinken he ;-) ).

Dit is een makkelijke ademhalingsoefening en herhaal deze oefening een tiental keer. 


Zo begin je eraan: 

  • Rol je tong tot een rietje. 
  • Adem in door je zelf gecreëerde rietje en word je bewust van de zoete, koele lucht in je keel. 
  • Op het einde van de inademing, trek je je tong in en sluit je je mond. Houd enkele tellen (2,3,4 of 5 tellen, wat voor jou het comfortabelst voelt)
  • Adem volledig en expliciet uit door je neus. 

Herhaal deze oefening 10x. 

Kan je je tong niet krullen? Adem dan in door je voorste tanden. Dit heeft niet helemaal hetzelfde effect, maar voelt wel gelijkaardig aan. 


Gelijke golven, oftwel Sama Vritti


Deze oefening komt uit de restoratieve yoga. Het heet Sama Vritti, wat Sanskriet is voor (vrij vertaald) gelijke oefeningen. We gaan onze in- en uitademing even lang maken, om het kort en krachtig uit te leggen. 

Bij een yoga oefening, hoort een houding. Voor deze gaan we met onze benen tegen de muur omhoog liggen. Als je dat wenst, kan je hier ook nog een hele koude handdoek op je voeten leggen. Dat helpt bij mij vaak als ik tijdens de hitte last heb van dikke voeten. 


Zo begin je eraan: 

  • Ga liggen op je rug, met je benen omhoog tegen de muur. Als je graag wat extra steun hebt, kan je een dekentje of een kussentje onder je onderrug of billen leggen. 
  • Ontspan je benen en je voeten. 
  • Sluit je ogen.
  • Leg je ene hand op je borstkas en je andere onder je ribben. 
  • Adem in door je neus (Bouw op vanaf 2 tellen naar 3, 4 of 5 tellen, wat voor jou het comfortabelst is)
  • Adem even lang uit door je neus
  • Herhaal gedurende enkele minuten. 

Voor je weer gaat rechtstaan, rol zachtjes naar je rechterkant en kom rustig recht. 


Hijgen als een hond, ook wel gekend als de Panting Dog Breath


Honden zweten niet, maar zoeken ook op deze hete dagen verkoeling. Zij doen dit door te hijgen. En exact dat, kan ons ook helpen om wat meer verkoeling te vinden. Let wel: zeker goed drinken achteraf, je kan hier een hele droge mond van krijgen. 

Deze oefening doe je 1 tot 3 minuten, wat voor jou comfortabel aanvoelt. 


Zo begin je eraan: 

  • Zet je neer in een comfortabele zittende positie met een rechte rug. 
  • Leg je handen op je knieën. 
  • Open je mond en steek je tong uit
  • Begin te hijgen op een tempo dat voor jou goed voelt. Leg hierbij de nadruk op je uitademhaling en adem op een natuurlijke manier in. 

Je voelt de koude lucht wanneer je inademt en de warme lucht wordt snel naar buiten gepusht bij het uitademen. 

Ook een yoga nidra oefening kan helpen om je lichaam af te koelen. 

Heb je graag meer informatie of heb je een vraag? Contacteer me dan zeker even. 

Ben je (pril) zwanger of heb je een chronische aandoening, dan zijn niet alle ademhalingsoefeningen voor jou. Ademcoaches zijn geen medisch personeel. Breng je ademcoach daarom ook altijd op de hoogte van eventuele aandoeningen. Wij kunnen onze oefeningen hier steeds op aanpassen. 

Categorieën Ademcoaching